سرویس سیاست مشرق - روزانه میتوان از لابهلای گزارشها و عناوین خبری رسانههای مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابلتوجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که میتواند برای مخاطبین قابلاستفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژههای مشرق" نکات و تأملات قابلاستخراج از رسانهها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژههای مشرق» همراه شوید.
*******
**امین زاده: اقدامات سپاه در منطقه فاقد دیپلماسی است
روزنامه شرق در مطلبی به نقل از «محسن امین زاده» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نوشت: «اگر دولت و وزارت خارجه سیاست خارجی منطقهای را در اختیار داشت و مدیریت میکرد، امکان داشت که دیپلماسی مانع خروج ترامپ از برجام شود...اما سیاست خارجی منطقهای...به کلی از وزارت خارجه خارج شده بود. یعنی امور مربوط به منطقه از جمله مبارزه با داعش مدیریت دیپلماتیک نمیشد».
امین زاده در ادامه گفت: «ایران در حالی با تروریسم بینالمللی داعش مبارزه کرد و پیروز شد که این اقدام با مدیریت دیپلماسی به یک فرصت بینالمللی برای ایران بدل نشد. در حالی که عملا سپاه با مبارزه با داعش به امنیت آمریکا و اروپا و جامعه بینالمللی هم کمک میکرد. این اشتباه بزرگ باعث شد که تقریبا همزمان با شکست کامل داعش، با هدایت اسرائیل و عربستان سعودی، جامعه بینالمللی به جای قدردانی از ایران خواهان خروج ایران از منطقه شود و زمانی که آخرین شهر مهم سوریه با محوریت سپاه قدس از کنترل داعش آزاد شد، ترامپ هم از برجام خارج شد».
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «به دلیل فقدان دیپلماسی فعال در مدیریت اقدامات ضد تروریستی سپاه قدس، بعد از خروج آمریکا از برجام شهادت سردار سلیمانی نیز خسارت بزرگی بود... دیپلماسی منطقهای ایران باید تقویت شود و به وزارت خارجه برگردد و فعالیت نهادهای مختلف بهویژه نظامیان فعال در منطقه کاملا در چارچوب مدیریت کلان وزارت خارجه قرار گیرد...دیپلماسی یک ضرورت قطعی برای حتی فعالیتهای نظامی در خارج از مرزهاست».
متاسفانه برخی از اصلاح طلبان که اتفاقا سابقه حضور در پُست های ارشد مدیریتی در وزارت خارجه را نیز در کارنامه خود ثبت کرده اند، نه نسبت به دیپلماسی منطقه ای شناختی دارند و نه با بدیهیات روابط بین الملل آشنا هستند.
در روزهای گذشته «سید حمید حسینی» عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: «نقش سردار سلیمانی در زمینه بسترسازی و توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بسیار بی بدیل بوده است...قطعا نقش شهید سلیمانی در اخراج داعش از عراق بر کسی پوشیده نیست و این اقدام بزرگترین عامل برای بازگرداندن ثبات اقتصاد به عراق بوده است و بر این اساس عراق نیز به یک بازار بسیار بزرگ برای کالاهای ایران تبدیل شده است».
حسینی در ادامه گفت: «ایران و عراق در ۱۶ نقطه تماس مرزی دارند و این مرزها از بالاترین نقطه سردشت با مرز مشترک، گمرک و بازارچه مرزی آغاز می شود و تا پایین ترین نقاط مرزی یعنی شلمچه ادامه دارد... فراهم سازی این زیر ساخت ها، فکر کردن و رایزنی با دولت عراق برای بازگشایی این مرزها و همچنین رایزنی با پلیس ایران و مرزبانی ایران برای گشایش این مرزها؛ نگاه بلند مدت سیستماتیک لازم داشته است...فراهم سازی زیرساخت های مرزی و گشایش نقاط مختلف مرزی بین ایران و عراق نیازمند یک فکر و نگاه بلند مدت بود که نقش اصلی در ایجاد این ارتباطات و زیرساخت ها را سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشت».
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: «سومین اقدام موثر حاج قاسم در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی بود. پس از مدتی سوریه نیز وارد این ستاد شد و با نگاه تعاملی که حاج قاسم به موضوع تشکیل ستاد مذکور داشت ستاد توسعه اقتصادی را زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهور قرار داد تا به این ترتیب از همه امکانات، اختیارات و ابزارهای موجود برای توسعه روابط ایران و عراق استفاده شود».
«علی شریعتی» عضو اتاق بازرگانی- آذر ۹۹- گفت: «افزایش ۲۵ درصدی صادرات ایران در ماه گذشته به عراق باعث شده این کشور به عنوان اصلیترین وارد کننده کالاهای غیرنفتی از ایران شناخته شود».
همچنین تیرماه سالجاری دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت که تنها در سه ماهه نخست سال جاری، ۵ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار به عراق صادر شد.
اقدامات منطقه ای سپاه قدس هم امنیت را برای مردم ایران و مردم منطقه به ارمغان آورد و هم زمینه بسیار مناسبی برای تبادلات تجاری و اقتصادی فراهم کرد.
حاج قاسم سلیمانی در پاسخ به عده ای که مدعی بودند «سوریه و عراق و نبرد با داعش، دیپلماسی و مذاکره می خواهد» گفته بود: «اگر بعضی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچکس مصلح تر از امیرالمومنین(ع) نبود، هیچکس مصلح تر از امام حسین(ع) نبود، چرا امام حسین و چرا امیرالمونین در بعضی جاها دست به شمشیر بردند و چرا امام حسین با خون خودش و فرزندانش آمد دفاع کرد از اسلام، با خون؛ چون آن منطق، منطق دیپلماسی نبود. در مورد تروریستهای منطقه راهی جز مقابله نیست، وقتی که منطق طرف مقابل این است که شما از نظر دینی واجبالقتل هستید و کشتن تو به هر تعداد بهشت را بر او واجب میکند، آیا امکانی برای این دیپلماسی وجود دارد؟ ».
** کاندیداهای ۱۴۰۰ را زیاد کنید تا مردم به آرزوهای خود برسند
«محمدرضا تابش» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «همه مردم باید احساس کنند، که با حضور در انتخابات و رای دادن به کاندیدای موردنظر خود میتوانند به آرزوها و مقاصد زندگی خود برسند. اگر امکان حضور همه کاندیداهای سیاسی را در انتخابات بدهند، قطعا مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ افزایش پیدا میکند. هرچه دایره حضور کاندیداها وسیعتر شود و مردم مشاهده کنند که کاندیدای موردنظر خود در انتخابات ریاستجمهوری مورد تایید قرار گرفته، قطعا حضور مردم و اصلاحطلبان در انتخابات افزایش پیدا خواهد کرد. اگر حضور همه جناحهای سیاسی در انتخابات خرداد سال آینده مورد تایید قرار بگیرند، احتمال بالایی وجود دارد که حضور مردم در انتخابات افزایش پیدا کند».
تابش در ادامه نوشت: «اعتقاد اصلاحطلبان این است که هرچه تعداد کاندیداهای انتخابات متنوع باشد، امنیت ملی ما که بسیار برای نظام ما مهم تلقی میشود، ارتقا پیدا خواهد کرد و قطعا اعتبار و حیثیت ایران در عرصه بینالمللی هم بیشتر خواهد شد...در انتخابات مجلس اسفند ۹۸ هم بعضی دلسوزان تذکر دادند، اما مشاهده کردیم که حضور مردم در انتخابات بسیار پایین بود. در تهران فقط ۲۰ درصد در انتخابات شرکت کردند و البته در کل ایران نزدیک به ۴۲ درصد بود که کاملا مشخص بود که مردم از شرایط جامعه راضی نیستند».
اصلاح طلبان به ۲ مسئله بسیار مهم اصلا توجه نمی کنند. یکی «ضرورت ارائه برنامه کاربردی از سوی کاندیداها» است و دیگری «لزوم گزارش کار به مردم در فواصل زمانی کوتاه مدت» از سوی کاندیدای پیروز پس از تشکیل دولت است.
در سال ۹۲ اصلاح طلبان مدعی شدند که اگر ما پیروز شویم، با مذاکره، فتح الفتوحی بزرگ در حوزه اقتصادی را رقم می زنیم و اگر رقبای ما پیروز شوند، حتما جنگ می شود.
در سال ۹۶ نیز اصلاح طلبان مدعی شدند که اگر ما پیروز شویم، میوه های برجام را به ثمر می رسانیم ولی اگر رقبای ما پیروز شوند، دلار ۵ هزارتومان خواهد شد و در پیاده رو میان مردان و زنان دیوار می کشند و...!
در این میان، اصلاح طلبان برای حوزه های مهمی از جمله مسکن، اشتغال، تولید، خودرو و...هیچ طرح و برنامه ای ارائه ندادند و آنچه در تبلیغات انتخاباتی اصلاح طلبان پررنگ بود، هراس افکنی از جنگ و هیولاسازی از کاندیداهای رقیب براساس ادعاهای واهی بود.
«اسحاق جهانگیری» در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گفته بود: «اگر ما پیروز بشویم دیگر هیچکس در ایران سرگرسنه زمین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی دیگر نخواهد بود...ملت! یادتان رفته قیمت دلار لحظه ای عوض می شد...امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمیزند... چون کاری شد کارستان. رئیسجمهور خودش وقت گذاشت. رونق شروع شده، ما به همه اهدافمان در برجام رسیدیم».
مسئله اصلی در انتخابات، تعدد کاندیدا نیست، بلکه مسئله این است که کاندیداهایی حاضر شوند که برنامه های کاربردی و اجرایی برای رفع مشکلات مردم دارند. بنابر تاکید کارشناسان و صاحبنظران، حدود ۸۰ درصد مشکلات ریشه در مدیریت در داخل دارد و فقط ۲۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم و مسائل خارجی است.
** اذعان حامیان دولت به مدیریت ضعیف بازار خودرو
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «با شوک قیمتی رخداده در کالای مصرفی مانند خودرو در ایران حالا خودرو به یکی از کالاهای لوکس تبدیل شده و جایگاه ویژهای هم در سبد خانوار پیدا کرده است، قیمت این کالای لوکس برای مردم از اهمیت ویژهای برخوردار شده و وضعیت به گونهای شده که برخی افراد هر روز قیمتهای خودرو را رصد میکنند، حتی زمانی که قصد خرید آن را ندارند».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در طول سالهای اخیر بازار خودرو در مقاطع متعددی دستخوش افزایش قیمت شده و وزارت صمت به عنوان متولی تولید و عرضه خودرو تا به حال نتوانسته راهکاری مناسب و کارآمد برای ایجاد تعادل در بازار خودرو بیابد».
متاسفانه در دولت روحانی قیمت خودرو افزایش سرسام آوری داشته است. برای نمونه، قیمت پراید در سال ۹۲ حدود ۱۷ میلیون تومان بود و اکنون قیمت این خودرو حدود ۱۲۰ میلیون است. در یک نمونه دیگر، خودروی رانا که در زمستان سال گذشته حدود ۹۰ میلیون تومان بود، اکنون به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
دولتمردان در پاسخ به علت گرانی خودرو، حضور دلالان را مطرح میکنند، اما این پاسخ به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، چرا که وظیفه دولت و نهادهای نظارتی است که بر اساس وعده خود، بازار را مدیریت کنند و به دلالان اجازه تحریک بازار را ندهند.
تجربه نشان داده است که اگر بازار خودرو دچار تغییرات قیمتی گسترده شود، این نوسان به دیگر بازارها نیز سرایت خواهد کرد. دولت باید با عمل به وعده خود در مدیریت بازار خودرو، هم اعتماد عمومی را به دست آورد و هم دشواری مدیریت بازارهای مختلف را از دوش خود بردارد.